בינה מלאכותית בשירות הנהגים
בשבועות האחרונים הכריזה ליפט (Lyft), חברת שיתוף הנסיעות השנייה בגודלה בארצות הברית, על השקת כלי מהפכני שעשוי להגדיל את ההכנסה עבור מאות אלפי נהגיה. "Earnings Assistant" (עוזר ההכנסות), כפי שהוא מכונה, הוא יועץ וירטואלי מבוסס AI שנועד למקסם את רווחי הנהגים באמצעות תכנון נסיעות חכם ומבוסס נתונים.
הכלי מספק לנהגים הצעות מותאמות אישית על בסיס ביקוש, מיקום והרגלי הנהיגה, במטרה לשפר את שביעות הרצון וההכנסות שלהם. נהגים יכולים להגדיר יעד כספי יומי והמערכת תייצר עבורם תוכנית נסיעה מפורטת.
ליפט אינה חברת טכנולוגיה שגרתית. שנתיים אחרי אובר, בשנת 2012, נוסדה החברה על ידי לוגן גרין וג'ון זימר בסן פרנסיסקו, כאשר בתחילת דרכה נקראה "Zimride". בשונה ממתחרתה הגדולה, ליפט התמקדה בעיקר בשוק האמריקאי, והיום היא פועלת בכ-644 ערים בארצות הברית וקנדה. נכון לשנת 2025, החברה מעריכה שיש לה למעלה מ-2 מיליון נהגים פעילים וכ-20 מיליון נוסעים קבועים.
מהו "Earnings Assistant" וכיצד הוא עובד?
העוזר החדש של ליפט מציע לנהגים יכולות מתקדמות שלא היו זמינות עד כה בפלטפורמת שיתוף נסיעות. המערכת מנתחת מספר רב של גורמים בזמן אמת כדי לספק המלצות מדויקות:
תכנון יום עבודה אופטימלי – הנהג מציין כמה שעות ברצונו לעבוד וכמה היה רוצה להרוויח, והעוזר מגבש תוכנית פעולה מפורטת.
ניתוח נתונים מתקדם – המערכת לוקחת בחשבון את לוח הזמנים של הנהג, תנאי התנועה, ביקוש נוסעים, זמני הגעה לשדות תעופה, שעות תשלום מוגבר (טורבו), ואפילו אירועים מקומיים.
התראות בזמן אמת – משלוח עדכונים והתאמת התוכנית בהתאם לשינויים בתנאי השטח.
אזורי ביקוש גבוה – זיהוי מוקדם של אזורים ושעות שבהם הביקוש צפוי להיות גבוה במיוחד.
"העוזר מספק תכניות נסיעה מותאמות אישית שלוקחות בחשבון גורמים משתנים כמו הגעות לשדות תעופה ואירועים מקומיים, ובכך עוזר לנהגים להתמקד באזורים עם הביקוש הגבוה ביותר", מסביר ג'רמי בירד, סמנכ"ל חוויית הנהג בליפט, בראיון לתקשורת.
המערכת פותחה תוך שיתוף פעולה עם חברת Anthropic (החברה שפיתחה את הצ׳ט קלוד), כחלק ממגמה רחבה יותר של ליפט לשלב טכנולוגיות מתקדמות בשירותיה. ליפט כבר משתמשת במודל הבינה המלאכותית Claude של Anthropic, דרך פלטפורמת הבינה המלאכותית הגנרטיבית Amazon Bedrock, מה שסייע לצמצם את זמן פתרון שירות הלקוחות הממוצע ב-87% ומטפל באלפי פניות לקוחות מדי יום.
מה אומרים הנהגים? תגובות מהשטח
הדעות בקרב נהגים ומומחים בתחום חלוקות לגבי האפקטיביות. כריס, יוטיובר ותיק ונהג ליפט המפעיל את הערוץ "The Rideshare Guy", טוען כי הכלי "מועיל במיוחד לנהגים חדשים או לאלה שאינם מכירים את דפוסי הביקוש בעיר". עם זאת, הוא מזהיר שהמערכת אינה מושלמת ועשויה להחמיץ "אירועים קטנים אך רווחיים יותר, כמו פסטיבל מקומי או הופעה ספונטנית, שאינם מופיעים בצורה נרחבת במקורות מידע".
סרג'יו, בלוגר בתחום, ספקן יותר: "זמן יגיד אם כלי הבינה המלאכותית החדש הזה ישפר את ההכנסות של הנהגים". הוא מציין כי למרות ההתקדמות הטכנולוגית, "מותאם לאינפלציה, הכנסות הנהגים היו בירידה יציבה מאז 2019, עכשיו 2025 ואני עדיין מקבל נסיעות של 3$ בלבד!"
נתון מעניין נוסף מגיע מאתרי השוואת שכר, המציינים כי נכון למאי 2025, השכר השנתי הממוצע של נהג ליפט בארצות הברית עומד על 39,703 דולר, כאשר הטווח נע בין 26,903 דולר ל-56,324 דולר. רוב הנהגים המקצועיים מרוויחים בין 33,003 ל-48,403 דולר. נתונים אלה מדגישים את הצורך בכלים שיסייעו לנהגים למקסם את הכנסותיהם.
מעבר לכסף: הטבות נוספות לנהגים
"Earnings Assistant" אינו הכלי היחיד שליפט מציעה לנהגיה כחלק מאסטרטגיה רחבה יותר לשיפור חוויית הנהג. החברה השיקה לאחרונה גם את "Driver Accomplishment Letter", מסמך מותאם אישית המונע על ידי בינה מלאכותית שנהגים זכאים יכולים להוריד באפליקציה. המסמך מציג את ההשפעה שלהם ומסכם את המסע שלהם עם ליפט, כולל משוב חיובי, דירוג וותק.
בנוסף, ליפט שידרגה את תוכנית התגמולים שלה. ברוב אזורי ארצות הברית, נהגים יוכלו בקרוב להרוויח נקודות על כל נסיעה – לא משנה מתי הם נוהגים. זהו שינוי משמעותי מהמודל הקודם, שתיגמל נהגים רק על נסיעות בשעות ביקוש.
הביקורת: רק פלסטר למודל עסקי בעייתי?
למרות ההתלהבות סביב הכלי החדש, מבקרים טוענים כי הוא אינו מתמודד עם הבעיות העמוקות יותר של מודל העסקה בחברות שיתוף נסיעות. זליג קורן, מומחה לכלכלת גיג ומרצה באוניברסיטת תל אביב, מסביר: "הבעיה האמיתית של נהגי ליפט ואובר היא לא חוסר במידע על היכן למצוא נוסעים, אלא התגמול הבסיסי הנמוך, היעדר זכויות סוציאליות, והעובדה שהם נושאים בכל העלויות והסיכונים של העבודה."
ביקורת נוספת נוגעת לשאלה מדוע ליפט אינה פשוט מעלה את התעריפים לנהגים. כפי שציין אחד הנהגים בפורום מקוון: "במקום לבנות אלגוריתם מתוחכם שיגיד לי לנסוע לשדה התעופה בשעה 5 בבוקר, למה לא פשוט לשלם לי יותר על כל נסיעה?"
כמו כן, מומחים מציינים כי "אחת התכונות המבוקשות ביותר, שעדיין חסרה באפליקציה, היא היכולת לסנן נסיעות לפי תשלום מינימלי". זוהי יכולת שנהגים רבים מבקשים כדי להימנע מנסיעות לא רווחיות.
העתיד של נהגי ליפט: בין בינה מלאכותית לרכבים אוטונומיים
"Earnings Assistant" משתלב בתוכנית רחבה יותר של ליפט להתאים את עצמה לעתיד שבו טכנולוגיה מתקדמת תשנה את ענף התחבורה. מעניין במיוחד לראות כיצד חברת שיתוף נסיעות משקיעה במערכת שנועדה לעזור לנהגים, בעוד שבמקביל היא פועלת להשקת שירותי נסיעה אוטונומיים שעשויים בסופו של דבר להחליף אותם.
בבלוג הרשמי של החברה, ליפט דנה בעתיד של מהפכת הרכב האוטונומי ובמקומם של הנהגים בתמונה זו. "רכבים אוטונומיים (AVs) ישנו את עתיד שיתוף הנסיעות, אך ליפט מחויבת לעזור לנהגים להמשיך לשגשג בפלטפורמה". החברה טוענת שלמרות העלייה ברכבים אוטונומיים, תמיד יהיו יתרונות לנסיעות עם נהג אנושי.
פרופסור עמית שטרן מהמחלקה לניהול טכנולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, המתמחה בכלכלת שיתוף, מסביר: "חברות כמו ליפט ואובר נמצאות בצומת מעניין. מצד אחד, המודל העסקי שלהן התבסס עד כה על שימוש ב'קבלנים עצמאיים' במקום עובדים, כדי להימנע מעלויות. מצד שני, הן משקיעות מיליארדים בפיתוח רכבים אוטונומיים שיחליפו בסופו של דבר את הנהגים. 'Earnings Assistant' עשוי להיות דרך לשמר את הנהגים בטווח הקצר, עד שהטכנולוגיה האוטונומית תבשיל."