מהפכת הבינה המלאכותית בתמחור כרטיסי טיסה
דמיינו עולם שבו המחיר שאתם רואים לכרטיס טיסה נקבע לא רק לפי מועד ההזמנה או עומס הטיסות, אלא לפי ניתוח מעמיק של כל פרט דיגיטלי שאי פעם השארתם אחריכם ברשת. דלתא איירליינס, אחת מחברות התעופה הגדולות בעולם, כבר הופכת את החזון הזה למציאות, ויוצאת לדרך עם מערכת בינה מלאכותית חדשה המהווה טלטלה בשוק התעופה הגלובלי.
המהלך שמובילה דלתא משנה את כללי המשחק: במקום מחירים קבועים או משתנים על פי כללים קלאסיים, כל נוסע יקבל הצעת מחיר אישית ומדויקת, שמבוססת על ההנחה – כמה בדיוק הוא מוכן לשלם, ולא אגורה אחת יותר. כלומר, הבינה המלאכותית פועלת בשירות החברה כדי להוציא מהארנק שלנו כמה שיותר כסף. לא כיף.
דלתא חושפת: ״אנחנו יודעים מה תסכים לשלם״
בשקט בשקט, ובעיקר מול משקיעים, חושפת דלתא את האמת הפשוטה והלא נעימה:
המערכת, שפותחה ע״י חברת פצ׳ר הישראלית, סורקת ומנתחת נתוני הזמנות קודמים, זמינות מושבים, תחזיות מזג אוויר, מגמות שוק, וגם פרטים אישיים כולל התנהגות עבר של הלקוח עצמו. התוצאה: ״אנליסט־על״ שעובד מסביב לשעון, לומד כל קליק ונטייה, ובוחר את המחיר המקסימלי שתסכימו לשלם.
נכון להיום, כ-3% מהכרטיסים של דלתא מתומחרים כך – ובסוף השנה, היעד הוא 20%. ״אנחנו בעיצומה של תקופת ניסוי, אוהבים מאד את מה שאנחנו רואים, ומתכוונים להרחיב משמעותית את השימוש במערכת,״ סיפר נשיא החברה גלן האונשטיין בשיחה עם משקיעים.
מחיר משתנה? כבר היה פה. אבל זו רמה אחרת
תמחור דינמי אינו חדש בענף התעופה, אבל הבינה המלאכותית הופכת אותו לנשק מדויק, פולשני ולעיתים אכזרי.
כבר שנים שחברות תעופה גובות מחירים שונים עבור אותו מושב, בהתאם לזמן ההזמנה, האתר בו הוזמן הכרטיס ואפילו סוג הדפדפן. אלא שכעת – המערכת יכולה לקחת בחשבון גם נתונים כמו היסטוריית רכישה, מכשיר בו אתם גולשים, מיקום פיזי, סימנים למידת הלחץ הכלכלי שלכם ואפילו פעילות ברשתות חברתיות.
התוצאה: אנשים שונים, באותו הזמן ובאותו המסלול, מקבלים מחירים שונים לחלוטין. והמערכת יודעת בדיוק למי אפשר לדחוף מחיר גבוה יותר.
מהפכת המחיר האישי – מסמר בארון ההגינות?
החידוש של דלתא אינו רק טכנולוגי, אלא גם ערכי – והוא גורר ביקורת ציבורית ופוליטית עזה:
ארגוני צרכנות מזהירים שמי שייפגע הם דווקא השכבות החלשות, שחשופות יותר לניצול כי יש להן פחות אפשרויות בחירה ופחות ידע טכנולוגי. מחקרים ראשוניים כבר מצביעים על מגמה: האלגוריתם מעניק את המחירים הטובים ביותר לעשירים ולבעלי יכולת ואילו החלשים מקבלים את ההצעות הגרועות ביותר. לא כיף כבר אמרנו?
סנאטור אמריקאי תקף את דלתא על ״מחירים טורפניים״, כאלה שמוצאים לכל נוסע את ״נקודת הכאב״ הכספית שלו. לדבריו, זה אינו תמחור הוגן או תחרותי, אלא מהלך שנועד ״לסחוט כל דולר״ מהלקוח. דלתא עצמה טוענת שכל המחירים מפורסמים בפומבי ונשענים על פרמטרים הקשורים בטיסה בלבד, ושאין שום אפליה מגדרית או אתנית. אלא שפעילים מזהירים: קוד אזורי או מכשיר קצה יכולים לשמש כ״פרוקסי״ שמוביל לאפליה סמויה והכל קורה בחשיכה, מבלי שאיש יידע או יבין.
אי־שקיפות ורגולציה: האם יש מי שיגן על הנוסעים?
נכון להיום, אין פיקוח אמיתי על האופן שבו אלגוריתם הבינה מחליט מהו מחיר הוגן לכל נוסע.
אין כל חובה לגלות מה הנתונים שנאספים, כיצד הם מחושבים ואיך בדיוק נקבע המחיר שאתם רואים במסך. במקביל, רגולטורים מתחילים לשאול שאלות והקונגרס האמריקאי כבר דן בשאלה האם מדובר באפליה אסורה לפי החוק.
מה אפשר לעשות? מדריך לצרכן הנבון
אם עד היום חיפשתם טיסה בזול, פשוט חיכיתם לדיל טוב – היום תצטרכו לחשוב גם על פרטיותכם הדיגיטלית.
מומחי פרטיות ממליצים לחפש טיסות במצב גלישה נסתרת, למחוק עוגיות, לשנות מכשיר בין חיפושים ואפילו להשתמש ב-VPN. בנוסף, כדאי להיזהר מתוכניות נאמנות ואפליקציות שמבקשות מכם הרבה מידע אישי כי כל נתון עלול להפוך לעלות נוספת בעתיד. ובעיקר: לפעול לתמיכה בחקיקה שתחייב שקיפות מלאה במחירים. לפחות עד הסטארטאפ הבא שיפתח כלי AI שיעשה בדיוק את ההיפך וימצא דרך להציג לאלגוריתם בדיוק את מה שנדרש כדי לקבל את המחיר הזול ביותר…
העתיד: כשהבינה מחליטה – מה נשאר לנו?
המהפכה של דלתא לא תיעצר כאן ומומחים צופים כי כל החברות יאמצו את המודל החדשני.
מה שמתחיל בענף התעופה יחלחל לכל תחום שבו קיים חוסר איזון בין מידע של חברות וצרכנים: ביטוח, הלוואות, מסחר אונליין ואפילו נדל״ן.
אנחנו עומדים בפתחה של תקופה שבה מחיר הוא לא רק תוצאה של ביקוש והיצע, אלא נגזרת של מי שאתם ומה שהשארתם אחריכם ברשת.
הדיל החדש בין חברות, טכנולוגיה וצרכנים נכתב ממש עכשיו. השאלה היא האם נצליח לדרוש שקיפות והוגנות, או שניאלץ להסתפק במה שהאלגוריתם יבחר לתת לנו.