מה עושים כשאי אפשר לצלם?
קרל דה קייזר הוא שם נחשב בעולם הצילום הדוקומנטרי, עם קריירה הכוללת צילומים איקוניים מהאיחוד הסובייטי, הודו וקונגו הבלגית. אך כשהמלחמה באוקראינה מנעה ממנו לבקר ברוסיה לצורך הפרויקט החדש שלו, הוא נאלץ לחשוב מחוץ לקופסה – ולהשתמש בבינה מלאכותית במקום מצלמה.
Credit: Carl De Keyzer – Photography
הפרויקט, שנקרא Putin’s Dream, הוא אוסף של תמונות שנראות כאילו צולמו ברוסיה תחת שלטונו של ולדימיר פוטין. אלא שבמקום מצלמה, דה קייזר השתמש בכלים של AI ליצירת הדימויים. לדבריו, הוא רצה שהתמונות ישקפו את סגנון הצילום האישי שלו – תהליך שהתברר כמורכב יותר משחשב.
מסע וירטואלי במקום צילום אמיתי
דה קייזר מספר כי מאז 2021 תכנן לצלם את רוסיה המודרנית, במרחק 20 ו-40 שנה מפרויקטי הצילום הקודמים שלו במדינה. אך לאחר שהקורונה והמלחמה מנעו ממנו לעשות זאת, הוא הבין שבינה מלאכותית עשויה להיות הפתרון.
Credit: Carl De Keyzer – Photography
"התחלתי בספקות רבים," הוא מספר. "אבל ככל שהתנסיתי יותר, גיליתי שאני יכול ליצור דימויים שמשקפים את סגנון הצילום שלי."
כדי להגיע לתוצאה הרצויה, הוא השתמש בתמונות ארכיון שלו מרוסיה כדי לאמן את המערכת כך שהתמונות שיווצרו יראו כאילו הוא עצמו צילם אותן. "הבחירה היא הכול" הוא מסביר. "בכל פעם שהתוכנה יוצרת ארבע תמונות, עליי לבחור אחת – והתהליך חוזר על עצמו שוב ושוב". זה אגב משפט ששמעתי בהרצאה של מתי מריאנסקי: אנחנו הופכים לאוצרים במקום יוצרים. מעניין שהמשפט הזה גם עובד באנגלית, הופכים לקיורייטור במקום קריאייטור.
זעם ברשת: ביקורת על זיוף ומידע מטעה
כשדה קייזר חשף את Putin’s Dream, הוא לא ציפה לתגובה כה סוערת. בתוך שעות, חשבון האינסטגרם שלו הוצף במאות תגובות זועמות.
"אנשים אמרו שהיו המעריצים הגדולים שלי – ועכשיו הם מאוכזבים," הוא אומר. "לא ציפיתי לכזה זעם. זה היה ניסוי עבורי, אבל מבחינת רבים – זה היה בגידה."
Credit: Carl De Keyzer – Photography
הביקורת העיקרית שהופנתה אליו היא השימוש בבינה מלאכותית ליצירת תמונות דוקומנטריות. בעידן שבו תמונות מזויפות עלולות לשמש להפצת דיסאינפורמציה, חלק מהמבקרים הזהירו כי הפרויקט עלול לטשטש את הקו שבין מציאות לבדיה.
מגזין הצילום Magnum Photos, שבו דה קייזר חבר מאז 1990, פרסם הצהרה רשמית בעקבות הסערה:
"אנחנו מכבדים את חופש היצירה של הצלמים שלנו, אך הארכיון שלנו יישאר מוקדש לתמונות שצולמו על ידי בני אדם בלבד, המשקפות אירועים וסיפורים אמיתיים."
עתיד הצילום: מה תפקידו של AI?
הסערה סביב דה קייזר אינה ייחודית. בשנים האחרונות, צלמים נוספים השתמשו בבינה מלאכותית – כמו מייקל כריסטופר בראון שיצר סדרת תמונות על פליטים קובניים באמצעות AI.
אך האם מדובר באבולוציה של הצילום או בניתוק מוחלט מעקרונות הדוקומנטריה? דה קייזר עצמו משיב לשאלה זו בזהירות: "אני לא רואה את זה כצילום – אבל גם לא כמשהו אחר לגמרי. זה פשוט כלי נוסף."
Credit: Carl De Keyzer – Photography
לדבריו, ככל שהוא מזדקן, הצילום המסורתי הופך לפחות נגיש עבורו, והאפשרות "לטייל בראש" בעזרת בינה מלאכותית מאפשרת לו להמשיך ליצור. "למה אני חייב תמיד לחזור על מה שכבר עשיתי?" הוא שואל.
סיכום: האם אנחנו מוכנים למהפכה?
שאלת השימוש בבינה מלאכותית בצילום נותרת פתוחה. מצד אחד, הטכנולוגיה מעניקה כלים חדשים לחקר ויצירה. מצד שני, טשטוש הגבולות בין דוקומנטריה לבדיה עלול לערער את האמון בתמונות כמקור מידע מהימן.
בזמן שPutin’s Dream נמכר היטב, דה קייזר מבין כי הוא פסע לתוך טריטוריה שנויה במחלוקת. אך מבחינתו, הבינה המלאכותית היא לא סכנה – אלא פשוט כלי נוסף בידיו של האמן.
לצפייה בכל הפרויקט לחצו כאן.
האם הצילום כפי שאנחנו מכירים אותו השתנה לנצח?