אנחנו מאבדים את היכולת לדמיין באופן עצמאי
losing imagination

האם איבדנו את הדמיון?

בזמן שהבינה המלאכותית הולכת ותופסת מקום בכל תחום – מפרסום ועד פתרון בעיות – נשאלת שאלה מטרידה: האם אנחנו מאבדים את היכולת לחשוב לבד? כאיש קריאייטיב ותיק אני משתף בתחושת אובדן הדמיון האישי אל מול התעצמות הטכנולוגיה. מה קורה לנו כשהמודלים חושבים במקומנו, ואיך אפשר להחזיר את החשיבה היצירתית לחיים?

תוכן עניינים

דמיון בעידן המכונות: לאן נעלם הקסם?

מה קורה למוח האנושי כשהבינה המלאכותית הופכת לחברה הכי חכמה בחדר? עבורי, כאיש קריאייטיב שפועל בעולם הפרסום כבר יותר משני עשורים, השאלה הזו הופכת להיות אישית מאוד. הדף הלבן שבעבר עורר השראה – מתמלא היום באלגוריתמים ובתשובות מהירות שמגיעות לפני שהדמיון שלי מספיק להתעורר. או שמא יותר נכון לומר, לפני שאני מבקש בכלל מהדמיון שלי לפעול.

עד לא מזמן, רעיונות נולדו ממאבק פנימי, מהרגע הזה שבו צריך "לשבור את הראש". היום? עוצרים לחשוב – והאצבע גולשת אוטומטית לצ'אט. הבינה עונה מהר, חכם – ולפעמים אפילו מבריק. אבל זו לא ההברקה שלך באמת. וכשהרעיון נולד בשרת ולא בלב – משהו באותנטיות נעלם. גם אם לא כלפי חוץ, בטח ובטח כלפי פנים – וההנאה מתהליך היצירה היא חלק חשוב לא פחות מהתוצאה.

מוח בעצלנות, עולם בירידה

לפי מחקרים מה-OECD, אנחנו מאבדים לא רק את היכולת להמציא – אלא את הבסיס של החשיבה. ירידה מתמדת ביכולת ריכוז, בקריאה ובפתרון בעיות מאז 2012, מצביעה על תהליך עולמי שבו אנחנו מוותרים על הסקרנות, על הניתוח, ועל הספק. בינה מלאכותית לא גוזלת – אנחנו מוסרים לה את המפתחות.

המגמה העולמית מראה ירידה ב-iq שלנו
המגמה העולמית מראה ירידה ב-iq שלנו

וכשאנחנו מעדיפים את התשובות שלה על פני המאבק הפנימי שלנו, אנחנו מוותרים על הייחוד האנושי שלנו. לאט לאט, אנחנו שוכחים לחשוב.

ניוזלטר Ai של קהילת הבינה המלאכותית
הישארו בחזית הידע עם ניוזלטר Ai

מה שווה רעיון בלי מי שחשב עליו?

ההבדל בין רעיון טוב לרעיון גדול, טמון באיש שמאחוריו. יצירתיות אמיתית נולדת מתוך לילה ארוך, עיניים טרוטות, ומסך ריק שמחכה להארה. כשאנחנו מתחילים לחשוב על קמפיין מאותו מקום שבו כולם שואלים את אותן השאלות – אין פלא שהתוצאה נראית דומה. הבעיה היא לא הבינה. היא אפילו לא בשימוש בה. אלא בכך שבחרנו להחליף אותה במקום להשלים אותה. כמו פסנתרן שמעדיף פלייבק – וויתרנו על המגע, על הסטייה הקטנה, על הנשמה. מצד שני, אם התוצאה מעולה ואנשים לא יודעים להבדיל מי או מה עומד מאחורי הרעיון, האם זה באמת משנה? דילמה.

איך שומרים על היצירתיות בעידן של אוטומציה?

התשובה פשוטה – אבל לא קלה. חוזרים להתחלה. מחזיקים מחברת. מתעקשים להביט בדף הלבן מבלי לפנות לעזרה. כמו שריר, המוח דורש אימון. כמו כלי, הוא דורש תחזוקה. כמו נשק, הוא דורש שליטה. אני זוכר את סבתא שלי קוראת ספרים עבי כרס, בעיקר ביוגרפיות, כדי לשמור על מח חד. לצערי זה לא מנע ממנה את מחלת האלצהיימר הארורה. אז המח שלנו עדיין לא לגמרי פתור או מובן, ומיטב המוחות בחברות כמו ניוראלינק של אילון מאסק חוקרות את הקשרים בין הנוירונים ומנסים להעצים את היכולת האנושית הבסיסית של לקלוט, לעבד ולפלוט מידע, אך עד שנהפוך לסייבורגים, בואו ננסה לשמר את הייחוד הכמעט אחרון שנותר לנו – לחשוב באופן יצירתי.

מי שלא יתאמן – יאבד את היכולת הזו מהר מהצפוי. ומי שיוותר על היכולת להמציא, יישאר רק עם מה שהמציאו עבורו.

הבחירה בידיים שלנו

אפשר לחיות בעולם שבו בינה מלאכותית תפתור, תעצב, תכתוב ותנבא. אבל הבחירה להשתמש בה כעוזרת ולא כיועצת עליונה – היא שלנו בלבד. גם אם זה אומר להיכשל יותר, להתעכב יותר, ולהזיע יותר בדרך לרעיון הבא. זה המחיר של מקוריות. זה הסוד של דמיון אמיתי.

אז אולי הדמיון לא נפגם – אולי הוא פשוט נרדם. הגיע הזמן להעיר אותו.

guest
2 תגובות
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
קופירייטרית של פעם
קופירייטרית של פעם
Guest
לפני 2 חודשים

עצוב לי ארז. הכל גנרי, הכל מטומפלט, אי אפשר להבדיל בין יצירה לזיוף, בין נשמה לשביב. זה בהחלט לא העולם שגדלתי בו ולא זה שבא לי להזדקן בו. באסה לנו, אנשי הקריאייטיב המזדקנים שזוכרים מה זה להזמין למשרד פיצה בשתיים בלילה כי עדיין אין פיצוח לפרזנטציה של מחר בבוקר. וזוכרים את הרגע שבו הפיצוח הזה צץ, אחרי שכבר כולם כמעט התייאשו. איזה רגע זה יא אללה…… חבל שהוא גוסס.

סמי אלטמן
סמי אלטמן
Editor
Reply to  קופירייטרית של פעם
לפני 1 חודש

אני מסתכל על זה מעט אחרת. פעם עבדו על ג׳ינגל או מודעה, אח״כ הגיעה הטלוויזיה ולבסוף האינטרנט ששינו את הכללים ופתחו כר נרחב של אפשרויות חדשות. גם עכשיו, בתקופת הבינה, יש עדיין מקום ליצירתיות אנושית והניצוץ הזה שהביא פרץ אדרנלין בשתיים בבוקר עדיין כאן.

חדשות בינה מלאכותית

匚尺丨ㄒㄒ乇尺乙 - קריטרז סרטון אנימציה פורץ דרך שהופק עם בינה מלאכותית יעמוד למבחן המבקרים בקאן 2026
לפני 3 שבועות

הוליווד בועטת: סרט האנימציה שנולד מבינה מלאכותית

חדשות Ai
וולמארט מסמיכה את העובדים שלה בבינה מלאכותית במסגרת ההשקעה שלה בהון האנושי
לפני 3 שבועות

וולמארט משדרגת קופאים לעולם הבינה

חדשות Ai

אודות המחבר/ת ארז רובינשטיין

ארז רובינשטיין כיהן כמנהל הקריאייטיב בקמפיין הבחירות של בנט, מרצה מבוקש בתחום ה-Gen Ai ומפעיל עמוד טיקטוק מצליח. ממייסדי A.I SAMURAI – קהילת בינה מלאכותית.

כתבות חדשות

מילות הבאזז של הבינה המלאכותית מצאו את דרכן למיינסטרים
לפני 4 שבועות
חדשות Ai

סלנג הבינה המלאכותית חודר לשפה היומיומית

Apertus מציגה תשתית בינה שקופה באמת
לפני 4 שבועות
חדשות Ai

שווייץ משנה את חוקי המשחק עם מודל AI פתוח ושקוף

מודל אחד הוא מניפולטור יותר מכל שאר המודלים. זה נהדר למשחק וורוולף. זה אולי פחות נהדר עבורנו.
לפני 4 שבועות
חדשות Ai

הניצחון שמערער את כללי המשחק